2011年12月9日星期五

Standard Kandungan Standard Pembelajaran Sains Tahun 2 KSSR ( Haiwan)


STANDARD KANDUNGAN STANDARD PEMBELAJARAN
2. HAIWAN

2.1 Memahami haiwan mempunyai keperluan asas untuk hidup.
2.1.1
2.1.2
2.1.3
2.1.4
2.1.5
2.1.6
2.1.7
Murid boleh:
1.Mengenal pasti keperluan asas haiwan iaitu makanan, air, udara dan tempat perlindungan.
2.Menaakul kepentingan keperluan asas kepada haiwan.
3.Memberi contoh haiwan dan makanan yang dimakan.
4.Mengelaskan haiwan mengikut makanan yang dimakan iaitu makan tumbuhan sahaja, makan haiwan sahaja atau makan haiwan dan tumbuhan.
5.Mengenal pasti tempat perlindungan haiwan seperti sarang, reban, lubang, atas pokok, kandang, gua,di dalam air, dalam tanah, di celah batu atau kayu.
6.Menyatakan kepentingan haiwan kepada manusia, tumbuhan dan haiwan lain.
7.Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.

2.2 Menghargai pelbagai haiwan di sekeliling kita.

2.2.1
Murid boleh:
Menunjukkan kasih sayang terhadap haiwan dengan cara tidak menganiaya haiwan.

2.3 Memahami tumbesaran haiwan.
2.3.1
2.3.2
2.3.3
2.3.4
2.3.5
Murid boleh:
1.Mengenal pasti cara haiwan membiak iaitu melahirkan anak dan bertelur.
2.Mengelas haiwan berdasarkan cara pembiakan.
3.Mengenal pasti perubahan yang berlaku pada haiwan sejak dilahirkan iaitu membesar dari segi perubahan rupa dan pertambahan saiz.
4.Mengenal pasti anak haiwan yang menyerupai ibunya dan yang tidak menyerupai ibunya.
5.Merekod perubahan tumbesaran haiwan seperti rama-rama atau katak


2.3.6
segi rupa dengan memerhati haiwan sebenar.
Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
2.4 Memahami pergerakan haiwan.
2.4.1
2.4.2
2.4.3
2.4.4

Murid boleh:
1.Menjelaskan cara haiwan bergerak seperti berjalan, merangkak, terbang, berenang, menjalar, mengengsot, merayap, berlari dan melompat.
2.Menggambarkan cara haiwan bergerak seperti ikan berenang, burung terbang, lembu berjalan, kura-kura merangkak, ular menjalar, siput babi mengengsot, semut merayap, kuda berlari dan katak melompat melalui
aktiviti simulasi.
3.Menaakul kepentingan pergerakan kepada haiwan.
4.Menjelaskan pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.



Versi Bahasa Cina

生物科学
内容标准 学习标准

2. 动物
2.1 了结动物有生存得基本需求
2.1.1
2.1.2
2.1.3
2.1.4
2.1.5
2.1.6
2.1.7


学生能够:

鉴定什物、水、空气和庇护所是动物得基本需求
针对基本需求对动物得重要性􄔘出推论
举例动物和它所锦什得什物
据动物得锦什习􂺀佳以归类,如只吃􄐓物、只吃动物、吃􄐓物和动
物得类别
鉴定动物得庇护所,如窝、㿄、洞、􃭘上、棚、洞穴、水里、土里、
石缝获木缝
说出动物对􃦬类、􄐓物和其他动物得重要性
以绘图、信息通讯技术、书写获口􃭗把观察􃆂果佳以说明

2.2 爱惜周围得􂷘种动物

2.2.1
学生能够:
通过不虐待动物得方􃬞来表􃻷对动物得爱

2.3 了结动物得成常
2.3.1
2.3.2
2.3.3
2.3.4
2.3.5
2.3.6
学生能够:
鉴定胎生和卵生是动物得繁方法
􂷚据动物得繁􄐔方法佳以归类
鉴定动物外形得变􂿐和体型得佳是自出世以来所涉及得成常变􂿐
鉴定幼而与母亲相似和相异得动物
观察并􃂨录动物如蝴蝶获青蛙再成常过程中得外形变􂿐
以绘图、信息通讯技术、书写获口􃭗把观察􃆂果佳以说明

2.4 了结动物得移动方􃬞
2.4.1
2.4.2
2.4.3
2.4.4
学生能够:
说明动物得移动方􃬞,如走、爬、飞、游泳、滑行、蠕动、跑和跳
模拟动物得移动方􃬞,如鱼游泳,,走、 乌龟爬、
滑行,蜗牛蠕动,,青蛙
针对动物移动得重要性􄔘出推论
以绘图、信息通讯技术、书写获口􃭗把观察􃆂果佳以说明

没有评论:

发表评论