STANDARD KANDUNGAN STANDARD
PEMBELAJARAN
2. HAIWAN
2.1
Memahami haiwan mempunyai keperluan
asas untuk hidup.
2.1.1
2.1.2
2.1.3
2.1.4
2.1.5
2.1.6
2.1.7
Murid
boleh:
1.Mengenal
pasti keperluan asas haiwan iaitu makanan, air, udara dan tempat perlindungan.
2.Menaakul
kepentingan keperluan asas kepada haiwan.
3.Memberi
contoh haiwan dan makanan yang dimakan.
4.Mengelaskan
haiwan mengikut makanan yang dimakan iaitu makan tumbuhan
sahaja, makan haiwan sahaja atau makan haiwan dan tumbuhan.
5.Mengenal
pasti tempat perlindungan haiwan seperti sarang, reban, lubang, atas
pokok, kandang, gua,di dalam air, dalam tanah, di celah batu atau kayu.
6.Menyatakan
kepentingan haiwan kepada manusia, tumbuhan dan haiwan lain.
7.Menjelaskan
pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
2.2
Menghargai pelbagai haiwan di sekeliling
kita.
2.2.1
Murid
boleh:
Menunjukkan
kasih sayang terhadap haiwan dengan cara tidak menganiaya haiwan.
2.3
Memahami tumbesaran haiwan.
2.3.1
2.3.2
2.3.3
2.3.4
2.3.5
Murid
boleh:
1.Mengenal
pasti cara haiwan membiak iaitu melahirkan anak dan bertelur.
2.Mengelas
haiwan berdasarkan cara pembiakan.
3.Mengenal
pasti perubahan yang berlaku pada haiwan sejak dilahirkan iaitu membesar
dari segi perubahan rupa dan pertambahan saiz.
4.Mengenal
pasti anak haiwan yang menyerupai ibunya dan yang tidak menyerupai
ibunya.
5.Merekod
perubahan tumbesaran haiwan seperti rama-rama atau katak
2.3.6
segi
rupa dengan memerhati haiwan sebenar.
Menjelaskan
pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
2.4
Memahami pergerakan haiwan.
2.4.1
2.4.2
2.4.3
2.4.4
Murid
boleh:
1.Menjelaskan
cara haiwan bergerak seperti berjalan, merangkak, terbang, berenang,
menjalar, mengengsot, merayap, berlari dan melompat.
2.Menggambarkan
cara haiwan bergerak seperti ikan berenang, burung terbang,
lembu berjalan, kura-kura merangkak, ular menjalar, siput babi mengengsot,
semut merayap, kuda berlari dan katak melompat melalui
aktiviti
simulasi.
3.Menaakul
kepentingan pergerakan kepada haiwan.
4.Menjelaskan
pemerhatian melalui lakaran, TMK, penulisan atau lisan.
Versi Bahasa Cina
生物科学
内容标准 学习标准
2. 动物
2.1 了结动物有生存得基本需求
2.1.1
2.1.2
2.1.3
2.1.4
2.1.5
2.1.6
2.1.7
学生能够:
鉴定什物、水、空气和庇护所是动物得基本需求
针对基本需求对动物得重要性出推论
举例动物和它所锦什得什物
据动物得锦什习佳以归类,如只吃物、只吃动物、吃物和动
物得类别
鉴定动物得庇护所,如窝、㿄、洞、上、棚、洞穴、水里、土里、
石缝获木缝
说出动物对类、物和其他动物得重要性
以绘图、信息通讯技术、书写获口把观察果佳以说明
2.2 爱惜周围得种动物
2.2.1
学生能够:
通过不虐待动物得方来表对动物得爱
2.3 了结动物得成常
2.3.1
2.3.2
2.3.3
2.3.4
2.3.5
2.3.6
学生能够:
鉴定胎生和卵生是动物得繁方法
据动物得繁方法佳以归类
鉴定动物外形得变和体型得佳是自出世以来所涉及得成常变
鉴定幼而与母亲相似和相异得动物
观察并录动物如蝴蝶获青蛙再成常过程中得外形变
以绘图、信息通讯技术、书写获口把观察果佳以说明
2.4 了结动物得移动方
2.4.1
2.4.2
2.4.3
2.4.4
学生能够:
说明动物得移动方,如走、爬、飞、游泳、滑行、蠕动、跑和跳
模拟动物得移动方,如鱼—游泳,鸟—飞,牛—走、 乌龟—爬、
蛇—滑行,蜗牛—蠕动,马—跑,青蛙—跳
针对动物移动得重要性出推论
以绘图、信息通讯技术、书写获口把观察果佳以说明
没有评论:
发表评论